ده حدیث چهارم از پیامبر (ص) در مورد نماز
/31 یَا أباذر! مَادُمتَ فِی الصَّلاهِ فِإنَّکَ تَقرَعُ بَابُ المُلکِ
الجَبَّار و مَن یَکثُر قَرعَ بابِ المُلک فَإنَّه یَفتَح
لَه
ای ابوذر! تاهنگامی که در نماز هستی درب خانه ملک
جبار را می کوبی ، و هر کس درب خانه ملک
را بسیار بکوبد، به رویش باز می شود.
بحار الانوار، ج ,۷۷ ص۸۰ میزان الحکمة، ج ۵، ص ۳۷۷
/32 لایَزالُ الشَّیطان یَرعَبُ مِن بَنِی آدَمَ حَافَظ عَلَی
الصَّلَواتِ الخَمسِ فَإذا ضَیَّعَهُنَّ تَجرَءُ عَلَیه و
أوقَعَهُ فِی العَظائِم
تا وقتی که فرزندان آدم، نمازش را به دقت و با شرایط
و آداب می خواند، شیطان پیوسته از او در
وحشت و هراس است؛
پس اگر نماز را ضایع نموده
(و در وقت مقرر آن به جا نیاورد)،
شیطان بر او چیره می شود و او را در گناهان کبیره
انداخته و وی را گرفتار می کند.
بحار الانوار، ج۸۲ ص ۲۰۲
/33 ٫ لَوکَانَ عَلی بَابِ دارِ أحَدُکُم نَهرُ و اغتَسَلَ فِی کُلِّ
یَومٍ مِنهُ خَمسَ مَرّات أکَانَ یَبقی
فِی جَسَدهِ مِن الدّرنِ شَیءٌ؟
قُلتُ: لا. قَالَ: فَإنَّ مِثلَ الصَّلاةِ کَمِثلِ النَّهر الجَارِی کُلَّما
صَلّی صَلاة کَفَرَت مَا بَینَهُما مِنَ الذُّنُوبِ
اگر در کنار خانه شما نهری باشد و در روز پنج نوبت
خود را در آن شست و شو دهید،
آیا در بدن شما چیزی از آلودگی ها می ماند؟ هرگز!
(انسان از آلودگی پاک می شود) نماز نیز مثل نهر
جاری و روانی است که هرگاه بر پا می شود
گناهان را می شوید و از بین می برد.
وسائل الشیعه، ج ۲، ص ۷
/34 قُم فَصَلِّ فإنَّ فِی الصَّلاهِ شِفاء
بر خیز و نماز به جا آور! پس همانا در نماز شفا است.
جامع احادیث الشیعه، ج ۴، ص ۲۸
/35 الصَّلاة کَفّارَةُ الخَطایا ثُمَّ قَرَأَ: ” إِنَّ الْحَسَنَاتِ
یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ”
نماز کفاره گناهان می باشد.
سپس آن حضرت این آیه را خواند که :
“حسنات سیئات را از بین می برد".
تفسیر ابوالفتوح رازی، ج ۱، ص ۲۴۸
/ 36 نَوِّرُوا مَنازِلَکُم بِالصَّلاة و قَرائَةِ القُران
به خانه هایتان با خواندن نماز، و قرائت قرآن، نورانیت ببخشید.
کنز العمال، ج ۱۵، ص ۳۹۲، حدیث ۴۱۵۱۸
/37 مَا مِن صَلاةٍ یحضََر وَقتَها إلّا نَادی مَلَکٌ بَینَ یَدَیِ النّاسِ:
أیُّها النّاس! قُومُوا إلی نِیرانِکُم الَّتِی أوقَدتُمُوها عَلی
ظُهُورِکُم فَاطفَئُوها بِصَلاتِکُم
هیچ نمازی نیست مگر این که چون وقت آن فرا
می رسد فرشته ای درپیش روی مردمان ندا می
کند:
ای مردم! برخیزید به سوی آتشی که بر پشت خود
افروخته اید، تا آن را با نماز خویش خاموش کنید.
محجة البیضاء، ج ۱، ص ۳۳۹
/38 . إنَّ الصَّلاة تَأتِی إلَی المَیِّتِ فِی قَبرِه
بِصُورَةِ شَخصٍ أنوَرِ اللَّونِ
یُونِسُه فِی قَبرِه و یَدفَع عَنهُ أهوالَ البَرزَخ
نماز به صورت انسانی سفید چهره وارد قبر میت شده و
با او انس می گیرد و
وحشتهای برزخ را از اوبرطرف می کند.
لآلی الاخبار، ج ۴، ص ۱، الحکم الزاهره، ص ۲۸۳
/39 إذا أقامَ العَبدُ المُؤمِن فِی صَلاتِه نَظَرَالله – عزَّ و جلّ – إلَیه
وقتی بنده مؤمن به نماز می ایستد، خداوند سبحان
به او نظر می کند.
وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۱
/40 کَانَ رسُول الله (صلی الله علیه و اله)
یَمسَحُ مَناکِبَنا فِی الصَّلاة و یَقُول:
إستَوُوا و لاتَختَلِفُوا فَتَختَلِفَ قُلُوبُکم
رسول خدا (صلی الله علیه و اله) شانه های نمازگزاران را
در نماز جماعت می گرفت
و منظم می کرد، و می فرمود: مساوی و منظم باشید،
نامنظم و جدا از هم نباشید که
قلب های شما از یکدیگر جدا می شود.
جامع احادیث الشیعه، ج ۶ ، ص