میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع )بر تمامی مسلمانان مبارک
تا خدا هست و خدایی می کند، مجتبی مشکل گشایی می کند.
تا خدا هست و خدایی می کند، مجتبی مشکل گشایی می کند.
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیته مرضیه فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی
حادثه انفجار مرگبار در معدن زغال سنگ ( یورت ) آزاد شهراستان گلستان
بسی دلخراش بود وهموطنان عزیزمان با خانواده عزیزان قربانی این
حادثه گریستند و به بازماندگان این فاجعه عظیم از صمیم قلب
تسلیت عرض می نماییم .
توقف در مسجد به قصد عبادت را اعتکاف گویند
اعمال روز سيزدهم رجب:
روز سيزدهم ماه رجب مصادف با ولادت اميرالمؤمنين حضرت على(ع) است؛
و اوّلين روز از ايّام البيض است. روزه گرفتن در روز سیزده رجب، و دو روز بعد،
ثواب فراوانى دارد. و هر كس كه بخواهد عمل “امّ داوود”
را به جای آورد، بايد اين روز را روزه بگيرد.
اعمال روز چهاردهم رجب:
روزه گرفتن در روز چهاردهم رجب روز پاداش فراوانى دارد.
در روايتى از رسول خدا (ص) مى خوانيم: “هركس كه روز چهاردهم
ماه رجب را روزه بگيرد، خداوند پاداشى به وى عنايت كند كه نه
چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه بر قلبى خطور كرده باشد!…".
اين شب، شب ارزشمندى است كه چند عمل در آن وارد شده است:
اوّل: غسل.
دوم: احياى آن شب به عبادت كه فضيلت بسيار دارد.
سوم: زيارت امام حسين (ع) كه زيارت آن حضرت
در شب و روز نيمه رجب مورد تأكيد قرار گرفته است.
چهارم: شش ركعت نماز بگذارد (هر دو ركعت با
يك سلام) و در هر ركعتى “حمد” و “يس” و “ملك” و “توحيد” را بخواند .
پنجم: بجا آوردن سى ركعت نماز، كه در هر ركعت
يك مرتبه “حمد” و ده مرتبه سوره “توحيد” را بخواند،
در روايتى از رسول خدا (ص) پاداش فراوانى براى اين نماز ذكر شده است.
ششم: دوازده ركعت نماز (هر دو ركعت به يك سلام) و
در هر ركعت يك بار “حمد” و يك بار “سوره” را مى خوانى
و پس از پايان نمازها هر يك از سوره هاى “حمد"، “فلق"،
“ناس"، “توحيد” و “آية الكرسى” و همچنين سوره “قدر” را
چهار مرتبه مى خوانى و پس از آن، چهار مرتبه مى گويى:
سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لاَ اِلهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ اَكْبَر. سپس مى گويى:
أللّهُ أللّهُ رَبِّي، لا أُشْرِكُ بِهِ شَيْئاً، ما شاءَ اللهُ وَ لا حَوْلَ وَ
لا قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ.
اين نماز را “سيّد” در “اقبال” از امام صادق(ع) روايت كرده است.
اعمال روز پانزدهم رجب:
روز مباركى كه در آن چند عمل وارد شده است:
اول. غسل كردن.
دوم. زيارت امام حسين (ع). در روايتى
از محمّد بن ابى نصر نقل شده است كه
از امام رضا (ع) سؤال كردم: “در چه ماهى زيارت
امام حسين (ع) بهتر است؟” فرمود: “در نيمه رجب و نيمه شعبان”
سوم. بجا آوردن نماز جناب سلمان (همان گونه كه در اعمال روز اوّل ماه رجب)
چهارم. چهار ركعت نماز بگزارد (هر دو ركعت به يك سلام)
و پس از سلام دستهاى خود را بگشايد و بگويد:
اَللّهُمَّ يا مُذِلَّ كُلِّ جَبّار، وَ يا مُعِزَّ الْمُؤْمِنينَ، اَنْتَ كَهْفى حينَ تُعْيينِى
خدايا اى خواركننده هر ستمكار سركش و اى عزت بخش
مؤمنان تويى پناهگاه من در آن هنگام كه از
الْمَذاهِبُ، وَاَنْتَ بارِئُ خَلْقى رَحْمَةً بى، وَ قَدْ كُنْتَ عَنْ خَلْقى غَنِيّاً،
راهها وامانده شوم و تويى كه از روى مهرى كه به من داشتى
به خلقت من دست زدى در صورتى كه از خلقتم بى نياز بودى
وَلَوْلا رَحْمَتُكَ لَكُنْتُ مِنَ الْهالِكينَ، وَ اَنْتَ مُؤَيِّدى بِالنَّصْرِ عَلى اَعْدآئى،
و اگر مهر تو نبود بطور مسلم من در زمره نابودان بودم و تويى
كه مرا بوسيله يارى دادن بر دشمنانم كمك دهى
وَ لَوْ لا نَصْرُكَ اِيّاىَ لَكُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحينَ، يا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ
و اگر يارى تو نبود بطور حتم من از رسوايان بودم
اى فرستنده رحمت از
مَعادِنِها، وَ مُنْشِئَ الْبَرَكَةِ مِنْ مَواضِعِها، يا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ
معدنهاى آن و اى پديد آرنده بركت از جاهاى آن
اى كه مخصوص داشت خود را
وَالرَّفْعَةِ، فَاَوْلِيآؤُهُ بِعِزِّهِ يَتَعَزَّزُونَ، وَ يا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوكُ نيرَ الْمَذَلَّةِ
به بلندى مقام و رفعت و از اين رو دوستانش
به عزت او عزيز گردند و اى كه پادشاهان طوق مذلت
عَلى اَعْناقِهِمْ، فَهُمْ مِنْ سَطَواتِهِ خآئِفُونَ، اَسئَلُكَ بِكَيْنُونِيَّتِكَ الَّتِى
را براى او بر گردن نهاده اند و از سطوتهاى او
ترسانند از تو خواهم به حق بود كردنت كه آن را
اشْتَقَقْتَها مِنْ كِبْرِيآئِكَ، وَ اَسئَلُكَ بِكِبْرِيآئِكَ الَّتِى اشْتَقَقْتَها مِنْ عِزَّتِكَ،
از كبرياى خود جدايش كردى و از تو خواهم
به حق كبريايت كه آن را از عزتت برگرفتى و
وَاَسئَلُكَ بِعِزَّتِكَ الَّتِى اسْتَوَيْتَ بِها عَلى
عَرْشِكَ،فَخَلَقْتَ بِها جَميعَ خَلْقِكَ
از تو خواهم به حق عزتت كه بوسيله آن بر
عرش مستولى گشتى و بدان سبب همه
خلق خود را آفريدى
فَهُمْ لَكَ مُذْعِنُونَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد وَ اَهْلِ بَيْتِهِ.
و همه به خداييت اعتراف دارند كه درود فرستى
بر محمّد و خاندانش.
امام صادق(ع) از امير مؤمنان حضرت على (ع)
نقل كرده است كه: هر غمزده و اندوهگينى اين
دعا را بخواند، خداوند متعال اندوه و غم او را برطرف مى سازد.
پنجم. عمل امّ داوود. از مهمترين اعمال روز نيمه ی رجب،
عمل “امّ داوود” است كه به گفته ی علاّمه مجلسى:
“شيخ صدوق"، “شيخ طوسى” و “سيّد بن طاووس"(ره)
به سندهاى معتبر آن را نقل كرده اند. اين عمل براى
برآمدن حاجات و رفع اندوه و غم، حلّ مشكلات و
دفع ظلم ستمگران بسيار مؤثّر است.
سیزدهم فروردین ماه هر سال، روز پایان جشن های
نوروزی است. در این روز، مردم بنا بر سنتی فرهنگی،
از خانه ها بیرون می آیند و به دشت و صحرا و باغ
می روند تا آخرین روز عید را در طبیعت، ودر کنار
سبزه و گیاه و آب روان چشمه ها و جویبارها بگذرانند.
این روز زیبا را، «روز طبیعت» نام گذاری کرده اند؛
روزی که باید در کنار بهره مندی از طبیعت زیبا و
آب و هوای نیکو، بکوشیم آن را به زباله دانی همگانی
تبدیل نسازیم و به همه نشان دهیم که «روز طبیعت»
فقط یک شعار نیست؛ بلکه نشانه شعور بالای مردمی
است که می خواهند سال های سال از این طبیعت زیبا بهره مند گردند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
«نخل را نسوزانید و آن را در آب غرق نکنید.
درخت بارور را قطع ننموده و زراعت و کشاورزی
را به آتش نکشید؛ زیرا شما نمی دانید،
شاید در آینده به آن نیازمند شوید».
حضرت علی علیه السلام فرمود:
«نگاه کردن به سبزه، موجب شادابی است».
حضرت امام صادق علیه السلام فرمود:
«زندگی با سه چیز خوش است: هوای پاک،
آب فراوان و گوارا، و زمین نرم و آماده کشاورزی».
حضرت امام کاظم علیه السلام فرمود:
«سه چیز به دیده روشنی می بخشد:
نگاه به سبزه، نگاه به آب روان، و نگاه به صورت زیبا».
دین مبین اسلام، با خرافه و اعتقاد به
نحسی روز سیزده نوروز مخالف است؛
وگرنه، رفتن به دل طبیعت، جلابخش
روح است و جان را مصفا می کند.
مقام معظم رهبری، حضرت آیت اللّه خامنه ای،
در کلامی ارزشمند، با اشاره به این مسأله می فرمایند:
«ما ایرانی ها، عید نوروز را دوست می داریم
و آن را جشن می گیریم، اما جشن ما، یک جشن
سالم است…؛ البته بعضی از مراسم هست که
قابل اصلاح نیست. مثلاً اسلام درباره مراسم
خرافی از روی آتش پریدن، حرفی ندارد و
(آن را) تأیید نمی کند؛ اما هیچ اشکالی نمی بیند
که مردم، فرض بفرمایید در مناسبتی از مناسبت های
عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا
دیداری تازه کنند، و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند
و لذت صحیح و سالم ببرند؛ (این ها) مانعی ندارد».
در اهمیت این ماه همین بس که پیامبر اکرم(ص)
فرمودند: ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهى که
حرمت و فضیلت به آن نمىرسد و جنگیدن با کافران در
این ماه حرام است و رجب ماه خداست و
شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است
کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد،
موجب خشنودى خدای بزرگ میشود و غضب الهى از
او دور میشود و درى از درهاى جهنم بر روى
او بسته شود.
امام موسی کاظم(ع) در یک روایتی در باب اهمیت ماه
رجبالمرجب فرمود: هر کس یک روز از ماه
رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور
شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد، بهشت
بر او واجب میشود، همچنین فرمود: رجب نام نهرى
است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل
شیرینتر است، هر کس یک روز از رجب را روزه بگیرد، البته از آن نهر بیاشامد.
برای این ماه خدا اعمال مختلفی ذکر شده است که در
ادامه به برخی از آنها اشاره میشود:
*اعمال شب اول ماه رجب
-از رسول خدا(ص) نقل شده است که به هنگام رؤیت
هلال ماه رجب، این دعا را مىخواند: «اَللّـهُمَّ
اَهِلَّهُ عَلَیْنا بِالاْمْنِ وَالاْیمانِ وَالسَّلامَةِ وَالاْسْلامِ رَبّى وَ
رَبُّکَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ»؛ خدایا این ماه را بر ما به امنیت
و ایمان و سلامت و دین اسلام نو کن، پروردگار من و
پروردگار تو (اى ماه) خداى عزوجل است و
همچنین از آن حضرت نقل شده است که وقتى هلال
ماه رجب را مىدید، مىفرمود: «اَللّـهُمَّ بارِکْ لَنا
فى رَجَب وَشَعْبانَ، وَبَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَاَعِنّا عَلَى
الصِّیامِ وَالْقِیامِ، وَحِفْظِ اللِّسانِ، وَغَضِّ الْبَصَرِ، وَلا
تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَالْعَطَشَ»؛ خدایا برکت ده بر
ما در ماه رجب و شعبان و ما را به ماه رمضان
برسان و کمکمان ده براى گرفتن روزه و شب زندهدارى
و نگهدارى زبان و پوشیدن چشم و بهره ما را
از آن ماه تنها گرسنگى و تشنگى قرار مده.
- غسل کردن: سیّد بن طاووس مىگوید در کتب
«عبادات» روایتى از رسول خدا (ص) یافتم که آن
حضرت فرمود: هر کس ماه رجب را درک کند و در اول،
وسط و آخر آن، غسل کند همانند روزى که از
مادر متولد شده، از گناهان خارج شود (و پاک شود).
- زیارت امام حسین(ع) در این شب فضیلت بسیار
دارد.
- بعد از نماز مغرب، ۲۰ رکعت نماز بخواند (هر دو رکعت
به یک سلام) و در هر رکعت یک بار سوره
«حمد» و یک بار سوره «توحید» بخواند، رسول
خدا(ص) در پاداش این عمل فرمود: هر کس چنین
کند، به خدا سوگند خودش، خانوادهاش، مالش و
فرزندانش محفوظ بمانند و از عذاب قبر پناه داده
شود… و در قیامت به سرعت از صراط بگذرد.
-بعد از نماز عشا، دو رکعت نماز به جا آورد، در رکعت
اول «حمد» و «الم نشرح» را یک مرتبه و سوره
«توحید» را سه مرتبه بخواند و در رکعت دوم،
سورههاى «حمد»، «الم نشرح»، «توحید» و
«معوّذتین» (سورههاى ناس و فلق) را یک بار بخواند
و پس از سلام ۳۰ مرتبه بگوید: «لا اله الاّ الله»
و ۳۰ مرتبه «صلوات» بفرستد، رسول اکرم(ص) فرمود:
کسى که این عمل را انجام دهد، خداوند
گناهانش را مىآمرزد و از گناه پاک مىشود.
- ۳۰ رکعت نماز بخواند، (هر دو رکعت به یک سلام) در
هر رکعت یک مرتبه «حمد» و یک مرتبه
«کافرون» و سه مرتبه «توحید» را بخواند. در روایتى
رسول خدا(ص) فرمود: هر مرد و زن مؤمنى
چنین کند، خداوند تمام گناهان کوچک و بزرگ وى را
مىآمرزد و تا سال بعد، خداوند نامش را در
فهرست «نمازگزاران» مىنویسد و از نفاق پاک
مىشود.
- احیاى شب اول ماه رجب: شیخ طوسى در «مصباح
المتهجّد» از امام صادق(ع) از جدش از
امیرمؤمنان على(ع) نقل کرده است که آن حضرت
دوست داشت که در چهار شب از شبهاى سال،
فارغ از هر چیز، به عبادت بپردازد شب اوّل ماه رجب،
شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید
قربان، در حدیثى دیگر، از امام صادق(ع) نقل شده
است که «تا مىتوانى بر احیاى شبهاى عید
فطر، عید قربان و… شب اول رجب مراقبت کن.
- خواندن دعایى که از امام جواد(ع) نقل شده است که
فرمود: مستحب است انسان، در شب اول
رجب، با این کلمات، دعا کند: «اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِاَنَّکَ
مَلیکٌ، وَاَنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْء مُقْتَدِرٌ، وَاَنَّکَ ما
تَشآءُ مِنْ أَمْر یَکُونَ اَللّـهُمَّ اِنّى اَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ
مُحَمَّد نَبِىِّ الرَّحْمَةِ، صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ، یا مُحَمَّدُ یا
رَسُولَ اللهِ، اِنّى اَتَوَجَّهُ
بِکَ اِلَى اللهِ رَبِّکَ وَرَبِّى لِیُنْجِحَ بِکَ طَلِبَتى»
*اعمال روز اول رجب
- روزه: روایت شده که حضرت نوح(ع) در این روز به
کشتى سوار شد و به کسانى که همراه او بودند
امر فرمود روزه بگیرند که هر کس این روز را روزه
بگیرد، آتش جهنم یک سال از او دور شود .
-غسل
-زیارت امام حسین(ع): از امام جعفر صادق(ع) روایت
شده است که هر کس امام حسین(ع) را در
روز اول رجب زیارت کند، خداوند او را بیامرزد.
*اعمال مشترک این ماه
این اعمال که مخصوص روز معینى نیست، بلکه در
تمام ماه انجام مىشود، بسیار است؛ از جمله:
-در تمام ماه رجب، این دعا را بخواند: «یا مَنْ یَمْلِکُ
حَوآئِجَ السّآئِلینَ، ویَعْلَمُ ضَمیرَ الصّامِتینَ، لِکُلِّ
مَسْئَلَة، مِنْکَ سَمْعٌ حاضِرٌ وَجَوابٌ عَتیدٌ، اللّـهُمَّ وَ
مَواعیدُکَ الصّادِقَةُ واَیادیکَ الفاضِلَةُ، وَرَحْمَتُکَ
الواسِعَةُ فَاَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد وَآلِ محمد، واَنْ
تَقْضِىَ حَوائِجى لِلدُّنْیا وَالاْخِرَةِ، اِنَّکَ عَلى کُلِّ
شَىْء قَدیرٌ».
-همچنین رسول خدا(ص) فرمودند: هر کس در ماه
رجب صد مرتبه بگوید «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ
هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» و در پایان
صدقهاى بدهد، خداوند کارش را به رحمت و مغفرت
پایان دهد و هر کس ۴۰۰ مرتبه آن را بگوید
فضیلت شهیدان را دارد، همچنین ایشان فرمود: کسى
که در ماه رجب هزار مرتبه «لا اِلهَ اِلاَّ اللّه» بگوید،
خداوند براى او حسنات فراوانى مىنویسد.
در روایتى آمده است: «هر کس در ماه رجب، در وقت
صبح، ۷۰ مرتبه و شبانگاه نیز ۷۰ مرتبه
بگویداَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَأَتُوبُ اِلَیْهِ و پس از آن، دستها را
بلند کند و بگوید أَللّهُمَّ اغْفِرْلی وَ تُبْ عَلَىَّ اگر در
همان ماه رجب بمیرد، خداوند از او راضى خواهد بود…».
-در طول این ماه هزار مرتبه بگوید «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ
ذَاالْجَلالِ وَالاْکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالاْثامِ» تا
خداوند رحمان وى را بیامرزد.
-سیّد بن طاووس در «اقبال» فضیلت فراوانى براى
خواندن سوره «توحید» در ماه رجب نقل کرده
است. از جمله از رسول خدا(ص) روایت کرده است
که هر کس با نیت پاک در ماه رجب، ۱۰ هزار
مرتبه سوره «توحید» را بخواند، وارد عرصه قیامت
شود در حالى که از گناه پاک باشد مانند روزى که
از مادر متولد شده است و ۷۰ فرشته به استقبال او
مىآیند و به وى بشارت بهشت را مىدهند،
همچنین آن حضرت براى هزار بار خواندن سوره
«توحید» در این ماه و حتى صد بار نیز پاداش
زیادى ذکر کرد.
-در روایتى از رسول خدا (ص) نقل شده است که
آن حضرت فرمود: «هر کس یک روز از ماه رجب را
روزه بدارد و چهار رکعت نماز بگزارد (هر دو رکعت
با یک سلام) و در رکعت اول صد مرتبه
«آیةالکرسى» بخواند و در رکعت دوم دویست مرتبه
«توحید»، پیش از مردن جاى خود را در بهشت
مىبیند و یا دیگرى جاى او را ببیند (و براى او توصیف کند)».
- دعایی را که از امام صادق(ع) روایت شده،
خوانده شود: «خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِکَ وَخَسِرَ
الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَکَ وَضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِکَ وَأَجْدَبَ
الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ بَابُکَ مَفْتُوحٌ
لِلرَّاغِبِینَ وَخَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَفَضْلُکَ مُبَاحٌ
لِلسَّائِلِینَ وَنَیْلُکَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَرِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ
عَصَاکَ وَحِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاکَ عَادَتُکَ
الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ وَسَبِیلُکَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِینَ
اللَّهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ وَارْزُقْنِى اجْتِهَادَ
الْمُجْتَهِدِینَ وَلا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ وَاغْفِرْلِى
یَوْمَ الدِّینِ».
چهار دعای برتر لحظه تحویل سال
اول دعا برای ظهور آن بی مثال
دوم تمام ملت بی ضرر و بی ملال
سوم رسیدن ما به قله های کمال
چهارم تمام جیب ها پر از پول ، اما حلال
عید نوروز مبارک .
/31 یَا أباذر! مَادُمتَ فِی الصَّلاهِ فِإنَّکَ تَقرَعُ بَابُ المُلکِ
الجَبَّار و مَن یَکثُر قَرعَ بابِ المُلک فَإنَّه یَفتَح
لَه
ای ابوذر! تاهنگامی که در نماز هستی درب خانه ملک
جبار را می کوبی ، و هر کس درب خانه ملک
را بسیار بکوبد، به رویش باز می شود.
بحار الانوار، ج ,۷۷ ص۸۰ میزان الحکمة، ج ۵، ص ۳۷۷
/32 لایَزالُ الشَّیطان یَرعَبُ مِن بَنِی آدَمَ حَافَظ عَلَی
الصَّلَواتِ الخَمسِ فَإذا ضَیَّعَهُنَّ تَجرَءُ عَلَیه و
أوقَعَهُ فِی العَظائِم
تا وقتی که فرزندان آدم، نمازش را به دقت و با شرایط
و آداب می خواند، شیطان پیوسته از او در
وحشت و هراس است؛
پس اگر نماز را ضایع نموده
(و در وقت مقرر آن به جا نیاورد)،
شیطان بر او چیره می شود و او را در گناهان کبیره
انداخته و وی را گرفتار می کند.
بحار الانوار، ج۸۲ ص ۲۰۲
/33 ٫ لَوکَانَ عَلی بَابِ دارِ أحَدُکُم نَهرُ و اغتَسَلَ فِی کُلِّ
یَومٍ مِنهُ خَمسَ مَرّات أکَانَ یَبقی
فِی جَسَدهِ مِن الدّرنِ شَیءٌ؟
قُلتُ: لا. قَالَ: فَإنَّ مِثلَ الصَّلاةِ کَمِثلِ النَّهر الجَارِی کُلَّما
صَلّی صَلاة کَفَرَت مَا بَینَهُما مِنَ الذُّنُوبِ
اگر در کنار خانه شما نهری باشد و در روز پنج نوبت
خود را در آن شست و شو دهید،
آیا در بدن شما چیزی از آلودگی ها می ماند؟ هرگز!
(انسان از آلودگی پاک می شود) نماز نیز مثل نهر
جاری و روانی است که هرگاه بر پا می شود
گناهان را می شوید و از بین می برد.
وسائل الشیعه، ج ۲، ص ۷
/34 قُم فَصَلِّ فإنَّ فِی الصَّلاهِ شِفاء
بر خیز و نماز به جا آور! پس همانا در نماز شفا است.
جامع احادیث الشیعه، ج ۴، ص ۲۸
/35 الصَّلاة کَفّارَةُ الخَطایا ثُمَّ قَرَأَ: ” إِنَّ الْحَسَنَاتِ
یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ”
نماز کفاره گناهان می باشد.
سپس آن حضرت این آیه را خواند که :
“حسنات سیئات را از بین می برد".
تفسیر ابوالفتوح رازی، ج ۱، ص ۲۴۸
/ 36 نَوِّرُوا مَنازِلَکُم بِالصَّلاة و قَرائَةِ القُران
به خانه هایتان با خواندن نماز، و قرائت قرآن، نورانیت ببخشید.
کنز العمال، ج ۱۵، ص ۳۹۲، حدیث ۴۱۵۱۸
/37 مَا مِن صَلاةٍ یحضََر وَقتَها إلّا نَادی مَلَکٌ بَینَ یَدَیِ النّاسِ:
أیُّها النّاس! قُومُوا إلی نِیرانِکُم الَّتِی أوقَدتُمُوها عَلی
ظُهُورِکُم فَاطفَئُوها بِصَلاتِکُم
هیچ نمازی نیست مگر این که چون وقت آن فرا
می رسد فرشته ای درپیش روی مردمان ندا می
کند:
ای مردم! برخیزید به سوی آتشی که بر پشت خود
افروخته اید، تا آن را با نماز خویش خاموش کنید.
محجة البیضاء، ج ۱، ص ۳۳۹
/38 . إنَّ الصَّلاة تَأتِی إلَی المَیِّتِ فِی قَبرِه
بِصُورَةِ شَخصٍ أنوَرِ اللَّونِ
یُونِسُه فِی قَبرِه و یَدفَع عَنهُ أهوالَ البَرزَخ
نماز به صورت انسانی سفید چهره وارد قبر میت شده و
با او انس می گیرد و
وحشتهای برزخ را از اوبرطرف می کند.
لآلی الاخبار، ج ۴، ص ۱، الحکم الزاهره، ص ۲۸۳
/39 إذا أقامَ العَبدُ المُؤمِن فِی صَلاتِه نَظَرَالله – عزَّ و جلّ – إلَیه
وقتی بنده مؤمن به نماز می ایستد، خداوند سبحان
به او نظر می کند.
وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۱
/40 کَانَ رسُول الله (صلی الله علیه و اله)
یَمسَحُ مَناکِبَنا فِی الصَّلاة و یَقُول:
إستَوُوا و لاتَختَلِفُوا فَتَختَلِفَ قُلُوبُکم
رسول خدا (صلی الله علیه و اله) شانه های نمازگزاران را
در نماز جماعت می گرفت
و منظم می کرد، و می فرمود: مساوی و منظم باشید،
نامنظم و جدا از هم نباشید که
قلب های شما از یکدیگر جدا می شود.
جامع احادیث الشیعه، ج ۶ ، ص
/21. بِالصَّلاهِ یَبلُغُ العَبد إلَی الدَّرَجَهِ العُلیاءِ لأنَّ الصَّلاهَ
تَسبِیحٌ و تَهلِیلٌ و تَحمِیدٌ و تَکبِیرٌ و تَمجِیدٌ و
تَقدِیسٌ و قُولٌ و دَعوهٌ
به وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد،
زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید وتکبیر و
تمجید و تقدیس الهی است ، نماز قول حق و دعوت به
سوی حق می باشد.
بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۲۳۲ جامع احادیث الشیعه،
ج۴، ص ۲۲
/22 نَومٌ عَلَی عِلمٍ خَیرٌ مِن صَلاهٍ عَلَی جَهلٍ
خواب باعلم بهتر از نماز با جهل است.
نهج الفصاحه، ص ۶۳۳
/23. الصَّلاهُ أُنس فِی قَبرِه و فَراشٌ تَحتَ جَنبِه و جَوابٌ
لِمُنکَرٍ و نَکِیر
نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فرش نیکو در زیرش، و
پاسخ نمازگزار برای نکیر و منکر می باشد.
بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۲۳۲
/24 الصَّلاهُ زَادَ لِلمُؤمِنِ مِنَ الدُّنیا إلَی الأخِره
نماز زاد و توشه مؤمن در دنیا برای آخرت می باشد.
بحار الانوار، ج۸۲ ص۲۳۲
/25 الصَّلاهُ إجابةٌ لِلدُّعاءِ و قَبُولٌ لِلأعمَال
نمازموجب اجابت دعا و قبولی اعمال است.
بحار الانوار، ج ۸۲ ص۱
/26 الصَّلاهُ سلاحٌ عَلَی الکَافر
نماز سلاح مؤمن علیه کافراست.
بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۵۶و ۲۳۱
/27 مَثَلُ الصَّلاهُ الخَمسِ کَمِثلِ نَهرٍ جارٍ، عذب عَلی
بَابِ أحدُکُم یَغتَسِلُ فِیه کُلَّ یَومٍ خَمسَ مَرّاتٍ فَما
یَبقَی ذالِک مِنَ الدَّنَس
نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند که بر
در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار
خود را در زلال آن شست و شو می دهید، و دیگر هیچ
پلیدی باقی نمی ماند.
کنز العمال، ج ۷، ص ۲۹۱ حدیث ۱۸۹۳۱
/28 الصَّلاهُ تَسوَدُّ وَجه الشَّیطان
نماز چهره شیطان را سیاه می کند.
نهج الفصاحه، ص ۳۹۶
/29 لاصَلوهَ لِمَن لایُطِعِ الصَّلاه، و طَاعَهُ الصَّلاهُ أن تَنهَی
عَنِ الفَحشاء و المُنکر
کسی که مطیع نماز نباشد، نمازش کامل نیست
و اطاعت از نماز همان دوری از فحشاء و منکر است.
بحار الانوار، ج۸۲ ص ۱۹۸
/30 قَال الله تَعالَی: إفتَرضتَ عَلَی أُمَّتِکَ خَمسَ
صَلواتٍ و عَهدتُ عِندِی عَهداً إنَّهُ مَن حَافَظَ عَلیهِنَّ
لِوَقتِهِنَّ أدخَلتَه الجَنَّهَ و مَن لَم یُحافِظ عَلیهِنَّ فَلا عَهدَ لَهُ عِندِی
خداوند متعال فرمود: نمازهای پنج گانه را بر امت
توواجب کردم و با خود پیمان بستم که هر کس
مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد، او را به بهشت
داخل نمایم، و کسی که
مراقب آنها نباشد، من
تعهدی نسبت به او ندارم.
کنز العمال، ج ۷، ص۲۷۹ حدیث ۱۸۸۷۲
/11 إنَّ الله وَعَدَ أن یَدخُلَ الجَّنَّه ثَلاثَه نُفُورٍ بِغَیرحِسابٍ و
یَشفَعُ کُلَّ واحِدٍ مِنهُم فِی ثَمانِینٍ الفاً، المُؤذِّن
و الامام، و رَجُل یَتَوَضَّا ثُمَّ یَدخُل المَسجِد فَیُصَلِّی فِی الجَماعَه
همانا خداوند به سه گروه وعده داد، بدون حساب وارد
بهشت شوند، و هر یک از این سه گروه (روز
قیامت) می توانند هشتاد هزار نفر راشفاعت کنند وآن
ها عبارتند از: ۱- مؤذن ۲- امام جماعت ۳-
کسی که وضو بگیرد، سپس داخل مسجد شود و نماز
را به جماعت به جا آورد.
مستدرک الوسائل، ج ۱، ص۴۸۸
/12 التَّکبِیرهَ الأولی مَعَ الامامِ خَیرٌ مِنَ الدُّنیا وَ مَا فِیهَا
تکبیر اول را با امام جماعت گفتن بهتر است از دنیا و
آنچه در آن است.
مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۴۸۸
/13 إنَّ الله یَستَحیِیَ مِن عَبدِهِ إذا صَلَّی فِی جَماعَهٍ ثُمَّ
سَألَهُ حَاجَهً أن یَنصَرف حَتّی یَقضِیهَا
زمانی که بنده ای نمازش را به جماعت بخواند،
خداوند از او حیاء می کند، و هنگامی که از او طلب
حاجت کرد، منصرف نشود، مگراین که حاجتش را
برآورد.
بحار الانوار، ج ۸۸ ص ۴
/14 مَن حَافَظَ عَلی الصَّفِ الاَوَّل وَ التَّکبِیرَهِ الأولی
لایُؤذِی مُسلِماً، أعطَاهُ الله مِن الاجرِ مَا یُعطِی
المُؤذِّنُون فِی الدُّنیا و الآخِره
کسی که محافظت و مداومت بر صف اول و تکبیر اول
نماید، و مسلمانی را اذیت نکند، خداوند به او
اجری معادل اجری که مؤذنین در دنیا و آخرت دریافت
می کند، عطاخواهد کرد.
وسائل الشیعه ، ج ۵، ص۳۸۷
/15 ألا أنَّ الصَّلاهَ مَأدَبَهُ الله فِی الارضِ قَد هَنَأهَا لِاَهلِ
رَحمَتِه فِی کُلِّ یَومٍ خَمسَ مَرّات
آگاه باشید نماز سفره گسترده خدا در زمین است که
خداوند آن را روزی پنج بار برای اهل رحمتش
(افراد شایسته رحمت) گوارا نموده است.
مستدرک الوسایل ، ج ۱، ص ۱۷۰
/16 الصَّلاهُ رَأسُ الاسلامِ نماز (به منزله) رأس
اسلام است.
بحار الانوار، ج ,۱۷ ص ۱۲۷میزان الحکمه، ج ۵، ص
۳۶۷
/17 اَوَّلَ مَا یَسألُونَ عَنهُ الصَّلواتِ الخَمسِ
اولین چیزی که از انسان ها سؤال می شود،
نمازهای پنج گانه است.
کنز العمّال، ج ۷، حدیث ۱۸۸۵
/18 الصَّلاهُ نورٌ نماز، روشنی است.
میزان الحکمه، ج۱۰ ص ۲۳۴
/19 إنَّ أحَبَّ الأعمالِ إلَی الله – عَزَّوجلّ- الصَّلاهُ و البِرُّ و
الجَهادِ
همانا، محبوب ترین اعمال در نزد خداوند: نماز، نیکی
کردن و جهاد در راه خداست.
وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۷
/20 صَلاهُ الرَّجُلِ تَطَوُعاً حَیثُ لایَراهُ النّاس تَعدِلُ صَلاتُهُ
عَلی أعیُنِ النّاسِ خَمساً و عَشرِین
نماز مرد که داوطلبانه و مستحبی درجایی که مردم او
را نبینند به جا آورد، برابر بیست و پنج نماز
است که در برابرچشم مردم انجام دهد.
نهج الفصاحه ص ۳۹۱
۱٫ الصَّلاة مِعرَاجُ المُؤمِن نماز، معراج مؤمن است.
کشف الاسرار، ج ۲، ص ۶۷۶
/2 الصَّلاة نُورُ المُؤمِن نماز نور مؤمن است.
نهج الفصاحه، ص ۳۹۶
/3 عَلَمُ الایمَان الصَّلاة علامت و نشانه ایمان نمازاست.
شهاب الاخبار، ص ۵۹
/4 الصَّلاة عِمَادُ دِینُکُم نماز، پایه و ستون دین شماست.
میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۷۰
/5 عَلَمُ الاسلامِ الصَّلاة نماز، پرچم اسلام است.
کنز العمال ، ج ۷، ص ۲۷۹ حدیث ۱۸۸۷
/6 اِنَّ الصَّلاة قُربانُ المُؤمِن همانانماز خواندن وسیله نزدیکی مؤمن به خداست.
کنز العمال ، حدیث۱۸۹۰۷
۷٫موضِعِ الصَّلاة مِنَ الدِّین کَموضِعِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَد
جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است.
کنز العمال، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
۸٫الصَّلاة مِفتَاحُ الجَّنَّه نماز کلید بهشت است.
نهج الفصاحه، حدیث ۱۵۸۸
/9 قُرَّهُ عَینِی فِی الصَّلاة
روشنی چشم من در نماز است.
نهج الفصاحه، ص ،۲۸۳ حدیث۱۳۴۳
۱۰٫مَن حَافَظَ عَلَی الجَمَاعَه حِیثُمَا کَانَ مَرَّ عَلَی الصِّراطِ
کَالبَرقِ الخَاطِفِ اللّامِع فِی أوَّلِ زُمرهِ مَعَ السّابِقِین
کسی که محافظت و مداومت بر نماز جماعت کند، مانند برق سریع و درخشان همراه
نخستین گروه بهشتیان از روی صراط می گذرد.
ثواب الاعمال، ص ۳۴۳
یک عمر باید بگذرد
تا بفهمی بیشتر غصه هایی که خوردی
نه خوردنی بود نه پوشیدنی،فقط دور ریختنی بود…!
و چقدر دیر می فهمیم که
زنــدگـی همین روزهاییست که
منتظـر گذشتنش هستیم …!
همیشه بیاد داشته باشیم و فراموش نکنیم.
“مقصد"، هميشه جايى در “انتهاى مسير” نيست!
“مقصد” لذت بردن از قدمهايیست، که برمى داريم!
خدایا….
دریافته ام کسی که می گوید ” برایم دعا کن …"..
از روی عادت نمی گوید….!
کم آورده است….
دخل و خرجش دیگر باهم نمی خواند…
صبرش تمام شده است ….
ولی دردهایش هنوز باقی مانده است….!!!
مهربانم..!!کاش می دانستی چقدر دردناک است ،شنیدن جمله :
“برایم دعا کن…”
خدایا کمکش کن ..
هنوز هم به معجزه کرامتت ایمان دارد…. یارب!
هنگامی که ثروتم دادی، خوشبختی ام رانگیر.
هنگامی که توانایی ام دادی، عقلم را نگیر.
هنگامی که مقامم دادی،
تواضعم رانگیر.
انگاه که تواضعم دادی ،
عزتم رانگیر.
وقتی قدرتم دادی ،
عفوم رانگیر .
هنگامی تندرستی ام دادی،
ایمانم رانگیر . و آنگاه که فراموشت کردم ، فراموشم مکن،
آمين يا رب العالمین از خــــدا میخواهــــم
به خوابتــــون :آرامــــش
به بیداریتــــون :آسایــــش
به زندگیتــــون :عافـیــــت
به عشقتــــون :ثــــبــــات
به مهرتــــون :وفــــــــا
به عمرتــــون :عــــزت
به رزقتــــون :برکــــت و
به وجودتــــون :صحــــت
عطا کنه
همچنان که پیامبر میفرماید، این عبارت بهترین سخنی است که پیامبران گفتهاند و کسی که آخرین سخنش در دنیا لا اله الا الله باشد وارد بهشت میشود. این عبارت کلمه توحید است که ایمان بر آن بنا شده است، و آن کلید بهشت است. به همین خاطر خداوند حروف این عبارت را طوری مرتب کرده و نظم بخشیده است تا دلالت بر وحدانیت او تعالی باشد و اینکه او خالق آسمانهای هفتگانه میباشد. این عبارت از سه حرف ابجد تشکیل شده است: الف، لام، ها از اینجاست که معجزه لغوی آن آشکار میشود! آیا امکان دارد انسان بتواند فقط با سه حرف عبارتی با معنا و مفهومی بس عظیم و گسترده ترکیب کند!؟ ممکن است کسی با معجزه لغوی قانع نشود. به همین خاطر خداوند در این عبارت اعجاز عددی قرار داده است، تا دلیلی باشد بر صدق این مطلب و یکتایی خداوند. خداوند از میان حروف عربی ۳ حرف را برگزیده تا خودش را با آن وصف کند و نامگذاری کند (الله) و از حروفی که اسمش از آن تشکیل شده ( ا، ل، ه ) بزرگترین، بهترین و بامعناترین عبارت را ترکیب کرده است که همان کلمه طیبهی لا اله الا الله میباشد. تنها به این هم اکتفا نکرده بلکه این حروف را طوری ترتیب داده و نظم بخشیده و به طور حیرتانگیزی کنار هم قرار داده که دلیلی بر علم واسع خداوند است. در اینجاست که میپرسیم آیا امکانپذیر است برای انسانی که از حروف اسمش جملهای بسازد که معرف شخصیت خودش باشد و آن را با ترتیب دقیق و شگفتانگیز عددی قرار دهد. واضح است که جز پروردگار هفت آسمان کسی از عهدهی این کار برنمیآید. فراموش نکنیم که اولین کلمهای که باید به گوش انسان مسلمان بخورد وقتی پا به این دنیا میگذارد همان لا اله الا الله میباشد و کسی که آخرین سخنش در دنیا لا اله الا الله باشد وارد بهشت میشود همچنانکه پیامبر به ما فرموده است. به زودی متوجه خواهی شد که تناسب شگفتانگیز عددی در این عبارت وجود دارد و حروف و کلمات به شیوهی خاص کنار هم قرار گرفتهاند بطوریکه تسلسل کلمات رعایت شده است. این تناسب یک دلیل ظاهری و مادی قوی است مبنی بر صدق و اعجاز این کلمه و صدق معانی و مفهوم آن. تناسب عجیب لا اله الا الله با عدد ۱۹: ابتدا این عبارت را مینویسیم تا متوجه بنای شگفتانگیز عددی حروف این عبارت شویم. زیر هر کلمه تعداد حروف آن کلمه را مینویسیم. لا اله الا الله ۲ ۳ ۳ ۴ اندیشهی مباحث اعجاز عددی جدید بر این اساس استوار است که اعداد را همچنانکه هست بدون جمع یا تغییر دادن آن بخوانیم، بنابراین عددی که در مقابل لا اله الا الله میتوان نوشت ۴۳۳۲ که این عدد دو بار بر ۱۹ بخش پذیر میباشد. (۴۳۳۲ مساوی ۱۹ ضربدر ۱۹ ضربدر ۱۲) و (۱۲ جمع اعداد «۴۳۳۲» میباشد) عجیب این است که این اعداد را از هر طرف بچینیم از مضربهای ۷ میباشد. تناسب عجیب لا اله الا الله با عدد ۷: ۱- عدد (۱۲۱۹۱۹) از دو طرف از مضربهای ۷ میباشد و بر آن بخشپذیر است. از چپ به راست (۱۲۱۹۱۹ = ۷ ضربدر ۱۷۴۱۷) ۱۷۴۱۷ = ۷ تقسیم بر ۱۲۱۹۱۹ از راست به چپ (۹۱۹۱۲۱ = ۷ ضربدر ۱۳۱۳۳) ۱۳۱۳۳ = ۷ تقسیم بر ۹۱۹۱۲۱ ۲- همچنین عدد ۱۹۱۲۱۹ از دو طرف از مضربهای ۷ میباشد. از چپ به راست (۱۹۱۲۱۹ = ۷ ضربدر ۲۷۳۱۷) ۲۷۳۱۷ = ۷ تقسیم بر ۱۹۱۲۱۹ از راست به چپ (۹۱۲۱۹۱ = ۷ ضربدر ۱۳۱۳۳) ۱۳۱۳۳ = ۷ تقسیم بر ۹۱۲۱۹۱ ۳- و بالاخره عدد ۱۹۱۹۱۲ بر ۷ بخشپذیر است از دو جهت: از چپ به راست (۱۹۱۹۱۲ = ۷ ضربدر ۲۷۴۱۶) ۲۷۴۱۶ = ۷ تقسیم بر ۱۹۱۹۱۲ از راست به چپ (۲۱۹۱۹۱ = ۷ ضربدر ۳۱۳۱۳) ۳۱۳۱۳ = ۷ تقسیم بر ۲۱۹۱۹۱ تناسب عجیب با تعداد ایام سال، ماه و هفته: در عبارت لا اله الا الله، الف ۵ مرتبه تکرار شده است، لام ۵ مرتبه و ها ۲ مرتبه تکرار شده است، یعنی ( الف = ۵ ولام = ۵ و ها = ۲ ) چنانکه قبلاً اشاره کردیم کلمهی لا اله الا الله از این ۳ حرف تشکیل شده است، همچنانکه کلمهی الله از این سه حرف تشکیل شده است. در زیر تعداد تکرار هر حرف را زیر حروف کلمه الله مینویسیم: ا لــلــه ۵ ۵ ۵ ۲ که عدد ۲۵۵۵ بدست می آید که بر ۷ بخش پذیر است. توجه کنیم: (۲۵۵۵ = ۷ ضربدر ۳۶۵) ۳۶۵ = ۷ تقسیم بر ۲۵۵۵ در این نتایج عددی متوجه میشویم که عدد ۳۶۵ به تعداد ایام سال اشاره دارد. اعداد ۱۹ و ۱۲ (که قبلاً از تعداد حروف لا اله الا الله بدست آوردیم) عدد ۱۹ ارتباط بین سال شمسی و قمری برقرار میکند و عدد ۱۲ بیانگر تعداد ماههای سال میباشد. جالب اینجاست که اگر این اعداد سه گانه ( ۱۲ و ۱۹ و ۳۶۵ ) را کنار هم قرار دهیم یعنی ۱۲۱۹۳۶۵ میبینیم که ۳ بار بر ۷ بخشپذیر است و از مضربهای ۷ میباشد. ( ۳۵۵۵ = ۷ تقسیم بر ۲۴۸۸۵ = ۷ تقسیم بر ۱۷۴۱۹۵ = ۷ تقسیم بر ۱۲۱۹۳۶۵ ) ۱۲۱۹۳۶۵ = ۷ ضربدر ۷ ضربدر ۷ ضربدر ۳۵۵۵ عدد ۷ اشاره به روزهای هفته دارد. بنابراین لفظ جلالهی الله با کلمهی لا اله الا الله ارتباط پیدا میکند. این تناسب در حروف این عبارت با تعداد روزهای هفته که ۷ میباشد و با تعداد ماههای سال که ۱۲ میباشد و تعداد روزهای سال که ۳۶۵ روز میباشد قابل مشاهده است. بنابراین لا اله الا الله همیشه و تا ابد شعار توحید خواهد بود. تناسب در اول و آخر کلمه: در ابتدای عبارت لا اله الا الله کلمهی “لا” آمده است که تعداد حروفش ۲ میباشد و در آخر عبارت لفظ “الله” آمده است که تعداد حروفش ۴ میباشد. لا اله الا الله ۲ ۴ اگر این دو عدد کنار هم قرار دهیم میشود ۴۲ که از مضربهای عدد ۷ میباشد. (۴۲ = ۷ ضربدر ۶) (۶ = ۷ تقسیم بر ۴۲) که این پیام را میرساند که خداوند آسمانهای هفتگانه را در ۶ روز بیافرید. از این نتیجه به اثبات میرسد که خداوند عبارت لا اله الا الله را به شیوهی حکیمانهای کنار هم قرار داده و نظم بخشیده است و بین اول و آخر تناسب برقرار کرده است و آن را بخشپذیر بر ۷ قرار داده است تا گواه و شاهدی بر وحدانیت خداوند سبحان باشد. همچنین خداوند تبارک و تعالی تعداد حروف کلمه طیبهی لا اله الا الله را ۱۲ قرار داده است بطوریکه تناسب با عدد ۷ هم برقرار است ( یعنی اگر شماره حروف کلمات عبارت لا اله الا الله را از چپ به راست کنار هم قرار دهیم بر ۷ بخش پذیر است. لـا ا لـــه ا لــا ا لــلــه ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ۱۲ یعنی عدد ۱۲۱۱۱۰۹۸۷۶۵۴۳۲۱ بر ۷ بخشپذیر است. ( ۱۷۳۰۱۵۶۹۶۶۴۹۰۳ = ۷ تقسیم بر ۱۲۱۱۱۰۹۸۷۶۵۴۳۲۱) ۱۲۱۱۱۰۹۸۷۶۵۴۳۲۱ = ۷ ضربدر ۱۷۳۰۱۵۶۹۶۶۴۹۰۳ اگر حروف لا اله الا الله را به صورت تراکمی (حروف خود کلمه به اضافه حروف ماقبلش) نیز شمارش کنیم متوجه میشویم که باز هم بر ۷ بخش پذیر است. لا الـه الـا اللـه ۲ ۵ ۸ ۱۲ یعنی ۱۲۸۵۲ از مضربهای ۷ میباشد. ۱۲۸۵۲ = ۷ ضربدر ۱۸۳۶ (۱۸۳۶ = ۷ تقسیم بر ۱۲۸۵۲) و بدینصورت مشخص شد که حروف لا اله الا الله با همدیگر ارتباط تنگاتنگ و محکمی دارند و هرگز جدا از همدیگر نیستند. همهی این تناسبات و نظم شگفتانگیز را در چهار کلمه این عبارت مشاهده کردیم. اگر در دیگر آیات قرآنی نیز دقت کنیم متوجه میشویم که عجایب این قرآن پایانی ندارد و راست گفته آنجا که پیامبر (ص) درباره قرآن میفرماید: “و لا تنقضی عجائبه”. عجایب قرآن پایان ناپذیر است. رواه الترمذی . پس آیا در قرآن تدبر کردهایم تا به عظمت احکام آن پی ببریم؟ لازم است تأکید کنیم که اعجاز عددی وسیلهای است که خداوند در قرآن کریم قرار داده است تا دلیلی مادی و عملی باشد مبنی بر اینکه قرآن از جانب خداوند است و هیچگونه تحریف و تغییر و تبدیلی در آن رخ نداده است. مثلاً اگر جای یکی از حروف لا اله الا الله تغییر کرده بود یا حرف دیگری آمده بود ساختار اعجاز عددی مختل میشد و دیگر تناسب و نظمی بین حروف وجود نداشت. پس پاک و منزه است آن خدایی که همهی حروف کتابش را حفظ نموده است. خداوند میفرماید: (إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ). حجر ۹ ” بدرستیکه ما قرآن را فرو فرستادیم و ما آن را حفظ خواهیم نمود”.
یا رب به تلاطمی گرفتار شویم
یک بار دگر ز خواب بیدار شویم
توهین شده بر رسول خان، زین رو
فردا همه در عرصه پدیدار شویم
در جمعه که خواندیم نماز وحدت
از چشمه بجوشیم و جویبار شویم